امامزاده سید محمد خمینی شهر » موزه
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
السَّلامُ عَلی جَدِّکَ المُصطَفی اَلسَّلامُ عَلی اَبیکَ المُرتَضی الِّرضا اَلسَّلامُ عَلی السَّیِّدَینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ اَلسَّلامُ عَلی خَدیجَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ. اَلسَّلامُ عَلی فاطِمَهَ اُمِّ الاَئِمَّهِ الطّاهِرینَ. اَلسَّلامُ عَلَی النُّفُوسِ الفاخِرَهِ وَ بُحُورِ العُلُومِ الزّاخِرَةِ وَ شُفَعائی فِی الآخِرَةِ وَ اَولِیائی عِندَ عَودِ الرُّوحِ اِلَی العِظامِ النَّخِرَةِ اَئِمَّةِ الخَلقِ وَ وُلاةِ الحَقِّ. اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُِّهَا الشَّخصُ الشَّریفِ اَلطّاهِرُ الکَریمِ اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَِ مُصطَفاهُ وَ اَنَّ عَلِیّاًً وَلِیُّهُ وَ مُجتَباهُ وَ اَنَّ الاِمامَةَ فی وُلدِهِ اِلی یَومِ الدّینِ نَعلَمُ ذلِکَ عِلمَ الیَقینِ وَ نَحنُ لِذالِکَ مُعتَقِدُونَ وَ فی نَصرِهِم مُجتَهِدُونَ. اَلسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.


موزه

بازدید :

اولین موزه و پژوهشکده تعزیه درایران اسلامی شیعی طراحی می شود

1

مسئولان فرهنگ ساز اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهر این افتخار را دارند که اعلام نمایند به زودی در فضای روحانی امام زاده سید محمد (ع) خمینی شهر موزه و پژوهشکده تعزیه تاسیس خواهد شد. لیکن این برنامه در راستای اهداف والای اداره اوقاف در تخصیص بقاء متبرکه به قطب فرهنگی و توجه به ترویج اسلام ناب محمدی بوده که بی شک در مفاهیم قیام سالار شهیدان امام حسین (ع) به روشنی یافت می شود.

2

همکاری مستمر کارشناسان خبره اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و نمایندگان محترم ایشان در شعبه شهرستان خمینی شهر با مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهر توان بالقوه شان را به فعل آورده در اجرای این مهم بازوی پر توان یکدیگر شده به خدمتی چنین روحانی مفتخر شده اند تا خانه ای در حد وسعشان به یادمان قیام حسینی بسازند

تعزیه گذر خمینی شهر به موزه رسید

 تعزیه خمینی شهر این شهرستان دیرپای استان اصفهان که به سبب اجرای مجالس تعزیه اش در قالب گذر از معابر شهر به تعزیه گذر شهرت یافته بدین مشخصه منحصر به فردش توانسته شماره ثبت ملی در قالب پرونده ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به شماره  ۴۳۴   را کسب کند. واین تنها یکی از ارزش های شاخص تعزیه گذر خمینی شهر است که ما را برآن داشته تا در این شهر موزه و پژوهشکده تعزیه احداث نماییم.

4

{{ قال رسول الله (ص) }} حسین منی و انا من حسین

بی شک امام حسین (ع) به سبب پشت و خصال از پیامبر اسلام (ص) بود لیکن این پیامبر دارای کتاب و سنت و عطرت پاک چگونه می توانست از نوه ی خود باشد جز به واسطه روح والایی که در جان و ظهور اعمالش از جدش وجود داشت. وچه چیز برای مردی چون پیامبر اسلام (ص) ارجح تر بود جز هدف رسالتش در ارشاد مردمان به  امر به معروف و نهی از منکر ، مفهومی که در ذات حسین ابن فاطمه و علی (ع) می دید. آری به یقین محمد مصطفی (ص) اولین کسی بود که سالار شهداء عالم را شناخت. و بدین معرفت نبوی است که شیعیان جهان ، قیام و شهادت مولایشان در کربلا را ارجی خاص نهاده ،هر آنچه از هنر و دانش و ثروت اندوخته اند را در طبق اخلاص نهاده پیشکش نام امام حسین (ع) می سازند. از اینرو که می دانند قیام و اسلام حسینی همان قیام و اسلام ناب محمدی است

عشق حسینی از گوناگونی الحان به وحدتی یکپارچه در هنر دانشی  چون تعزیه ختم شد

ایرانیان پس از پذیرش اسلام ناب شیعی سعی به بهره بری بهینه از داشته هایشان برای خدمت در دین جدیدشان پرداختند و این نگرش باعث بروز و احیاء بسیاری از هنرهای ایرانی پیش از اسلام در رنگ و بویی تازه شد که از آن جمله می توان به تعزیه اشاره کرد که هنرمندان ایرانی با رجوعی به دیرینه ی هنر شعر و موسیقی و نمایش های آئینی ، در تلفیقی تازه در ساختار و مفهوم به تعزیه رسیدند.

6

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید           بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه

تعزیه که جزو نمایش های آئینی سوگ محسوب می شود به سبب عوام فهم بودن و اجراهای زنده ی در دسترس عموم ، قدرت عظیمی برای آموزش مفاهیم دینی به توده عامه مردم را داشته است. از اینرو ارتباط احساسی که از نقش ها در مخاطب برمی انگیزد حالات پیروی همزادگونه ای بالاخص در شیعیان ایجاد می کند که خود عامل محرکه پرقدرتی در تبعیت از مفاهیم عاشورایی در آن ها شکل می دهد. این خصلت ها رجحان تعزیه را نسبت به دیگر فرهنگ های آموزشی دینی ، چه در گذشته و حتی اثر حاضر به سبب غنای این هنردانش نشان می دهد.

7

دور مجنون گذشت و نوبت مااست           هرکسی پنج روز نوبت اوست

و اینک روز خدمت مااست. وما در این روز دست خود را اول به سمت بالا و دیگر به سمت عشاقی چون شما دراز می کنیم تا در این خدمت عزیز یاریمان رسانید زیرا بی شک دست خدا در جماعت است.